torsdag 16 april 2009

Batteritest

Testet utfördes för att förhoppningsvis ge mig klarhet hur mycket batteri som en Garmin GPSmap 60CSx drar. Frågan som jag ville få besvarad var om jag skall välja ett billigt batteri som räcker en paddlingsdag, eller om jag skall välja ett lite dyrare alternativ som räcker två eller flera paddeldagar?

Testet gick till så att ett antal olika fabrikat av AA batterier jämfördes mot varandra. Garmin GPS:en var påslagen på sådant sätt så att en paddeldag simulerades.

Testet utfördes med GPS:en liggandes stilla. Jag tror att detta inte kommer att ha en alltför stor betydelse mot att GPS.en skulle vara i rörelse med ca 5 km/h.

Jag tänkte mig att en paddeldag ser ut på följande sätt:
  • Start vid 07:00 GPS:en slås på (2,5 h)
  • Fika kl 09:30 GPS:en slås av (0,5 h)
  • Start efter fika vid 10:00 GPS:en slås på (2,5 h)
  • Lunch kl 12:30 GPS:en slås av (1,0 h)
  • Start efter lunchen vid 13:30 GPS:en slås på (3,0 h)
  • Fika kl 16:30 GPS:en slås av (0,5 h)
  • Start efter pausen vid 17:00 GPS:en slås på (2,0 h)
  • Dagens paddling avslutas kl 19:00 GPS:en slås av för natten
    Detta ger en total drifttid per dag på 10 h.

Då testerna utfördes dagtid i juli (2008) låg temperaturen mellan +14°C och +23°C. GPS:en förvarades under den avslagna perioden i +19°C

Resultat

  • Duracell Ultra M3 Alkaliskt, drifttid 24 h och 2 min (93,6 öre/h)
  • Cotech Power Alkaliskt, drifttid 23 h och 19 min (40,8 öre/h)
  • GP Super Alkaline, drifttid 22 h och 47 min (48,3 öre/h)
  • Energizer Ultimate Lithium, drifttid 41 h (73,8 öre/h)

Teset visar att Cotech Power från Clas Ohlsson är det billigast alternativet. Vid längre paddelturer kan det dock löna sig att använda sig av Energizer batterierna då de räcker nästan dubbelt så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar