onsdag 24 juni 2009

Tur i Mälaren



Tisdag 23 Juni
Jag paddlade ut från klubbviken och styrde in under bron in i Hässlösundet. Efter ca två kilometer hittade jag den smala kanal som jag letade efter. Jag paddlade in i kanalen och följde den ca 1000 meter innan det tog stopp vid ett antal träd som spärrade min väg. Jag såg att det skulle gå att ta sig förbi men att man då borde vara flera kajaker som kan hjälpa till, för att kunna passera. Jag vände och paddlade tillbaka ut i Hässlösundet, där jag styrde ner mot badstranden. När jag passerade bryggan vid badstranden startade jag tidtagaren på min klocka. Jag ville prova hur lång tid som jag kunde paddla med en hög frekvens. Jag ökade mina paddeltag tills jag kände att hade nått ett tempo som var snabbt och som jag skulle kunna hålla under en längre tid. Paddlade runt den södra udden av Björnön och fortsatte på utsidan av ön tillbaka mot klubbviken. Jag drack från mitt vätskesystem och kunde på det sättet fortsätta paddla hela tiden. Strax efter att jag passerat ön Rågsäcken traffade jag på en paddlare, vi sa bara hej och frågade varandra om det var en tur runt Björnön vilken vi båda svarade ja på. Klockan visade då på exakt 20 minuter och sträckan på 3,4 km (10,3 km/h). Jag paddlade åter upp i det höga tempot och fortsatte längs med Björnön tillbaka till klubbviken. Exakt 45 minuter och 7 sekunder tog det att paddla 6,31 km vilket gör snitt hastigheten 8,4 km/h. Jag var nöjd med resultatet, men väldigt trött.
12,7km

Efter att ha fyllt på vätskesystemet samt en kortare bensträckare var klockan fem och det var nu dax för klubbens prova på paddling med efterföljande tur. Jag och Mattias gick ut och aggerade instruktörer/säkerhets paddlare under den timme som själva prova på paddlingen på gick. När klockan passerade sex hade ett stort gäng (28 kajaker) samlats för att följa med på turen. Vi paddlade över till Östra holmen, där vi gick i land och tog en kortare fika. Efter fikan paddlade vi rund Elba och Väster holmen och gick sen runt Östra holmen på västra sidan. Vi följde ön tills vi nådde den norra delen och paddlade sen rakt mot klubbviken över Västeråsfjärden. I viken utanför klubbhuset visade Peter Sjödin hur en eskimåsväng går till och Peter och jag visade en kamraträddning. Efter det var det några andra som också villa passa på i det fina vädret. Tina Klang välte ner i vattnet för att bli kamraträddad av Peter. Efter detta så ville ett par som var med på turen prova. Det var Johan och Johanna som provade. Johan välte ner i vattnet och Johanna fick instruktioner under sin kamrat räddning av honom. Peter och jag låg beradda på att rycka in om det skulle behövas, med det gick jätte bra utan vår assistans.
Snyggt jobbat av de båda.
8,7km

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar