onsdag 17 juni 2009

Tur i Sankt Anna skärgård

Dag 1
Jag kom fram till Sankt Anna kajak på kvällen och lyfte ner kajaken från bilen. Vid 19-tiden tog jag en kortare tur runt de närmaste öarna.
8,1 km

Dag 2
Efter en natt i tält vid Sankt Anna kajak sjösatte jag kajaken och paddlade ut klockan 9:39 och lämmnade Tyrislöt bakom mig. Jag gick upp på insidan av Inre och Yttre Gråholm och vidare väster om fyrholmen. Sen vek jag in mellan Inre och Yttre Olsön, som jag rundade och paddlade sen ner till Missjö, där jag tog en pause. Jag gick sen vidare ner mellan Missjö och Lökö sen mellan Ramberskär och St. Andskär ner till västra sidan av Snuggholmen där mitt nattläger slogs upp.
12,8 km
Dag 3
Jag paddlade ut från viken på Snuggholmen och gick ner mellan Ekö och St.Getterö vek sen in mellan Ämtö och Lisseludden, gick öst om Bondekrok och sen rakt syd ner till Gubbholmen. På Gubbholmen såg jag en bra tält- och landstigningsplats, på västra sidan ca 150meter från syd spetsen. Jag fortsatte väst om Kättilö och rakt över till Fyrudden och vidare ner mellan Ekön och Flisö och sen in i farleden förbi Ekön camping. Paddlade vidare förbi Björkholmen, Gloön, Söderön, Harholmen, Totholmen och in mellan Hägerö och Melön. Framför mig såg jag hur en annan padllare närmade sig rakt söder ifrån. När han kom närmare såg jag att de vita paddelbladen var väldigt slitna och att kajaken var helgul, inte gulvit som jag föst hade trott. Jag förstod då vem det var som kom mot mig. Det var Jim Danielsson som kom paddlade. Jag viste att Jim hade startat sin HBB-paddling samtidigt som Peter Sjödin, som jag känner, den 22:a maj från Svinnesund. Jag hade pratat med Peter för ett par dagar sedan och fått veta att Jim då var i Kalmar, men att jag skulle stöta på Jim var en högoddsare. Vi pratade en stund och passade på att fotografera varandra. När vi skilldes önskade vi varandra en fortsatt bra tur och Jim passade på att hälsa till Peter. Efter mötet fortsatte jag in mellan Blankö och Ekholmen och följde leden ner till Bokö. Paddlade in till lilla ön Bössholmen öst om Brännholmen. Hittade en bra plats att dra upp kajaken på samt en plan tältplats i högt gräs.
29,6 km
Dag 4
Vaknade klockan 01:40 av vinden som slet och drog i tältduken. Vid halv tre tiden hade jag fortfarande inte lyckats sommna om. Jag gick upp och klädde på mig och tog en promenad runt ön. På sydsidan uppmätte jag vinden till 8-9 m/s. Jag gick tillbaka till tältet och lyckades sommna om. Klockan 10:35 vaknade jag av att regnet smattrade på tältet, jag tog ett nytt varv runt ön och mätte vinden till 8-10 m/s. Jag tog beslutet att en paddling inte skulle kunna genomföras idag. Tillbringade dagen mestadels i tältet, lyssnade på en talbok i mp3-spelaren. Ringde till familjen vid 21-tiden, dagens enda höjdpunkt.
0 km

Dag 5
Vaknade klockan 07:00 av väckar klockan i mobilen. Drog en djup suck när jag hörde hur vinden blåste. Jag gick upp och tog en promenad runt ön. På både nord- och sydsidan uppmätte jag vinden till 6-8 m/s. Jag gick tillbaka till tältet för att studera sjökorten. Efter en lång funderare beslutade jag mig för att inte inte paddla vidare ner till Västervik som var min vändounkt för denna tur. Tanken på att bli inblåsta nere vid Västervik på vägen tillbaka upp till bilen som stod parkerad vid Sankt Anna kajak tilltalade mig inte. Jag planerade därför att istället sakta slingra mig upp genom Sankt Anna skärgård. Då skulle jag enklare kunna ta mig tillbaka till startpunkten när jag själv skulle vilja det. Vid 13-tiden hade jag tröttnat på denna ö, nu skulle jag ta mig vidare. Vinden hade mojnat till 4-6 m/s men kom rakt norr ifrån. Det betydde motvind men jag skulle slippa hög sjö från sidan i alla fall. Klockan 13:45 paddlade jag ut från viken och styrde runt kajaken om Bössholmens norra udde. Jag satte kursen rakt mot norr och började paddla i motvinden. Med lungna och kraftiga tag rörde jag mig sakta framåt. Jag rundade Bokö och siktade på sundet mellan Blankö och Ekholmen. När jag passerade in mellan sundet hade jag paddlat i 1,5 h men bara kommit 3,5 km och jag var redan trött i armarna. Jag lät vinden trycka ner mig tillbaka genom sundet. Jag la mig i lä på sydsidan av Blankö. Efter lite funderade och studerande av sjökortet bestämde jag mig för att ta mig in Stugvik som låg ca 700 meter i riktning rakt åt väst. När jag passerade det ca 70 meter smala sundet mellan Blankö och halvön vid Stugvikens början, gick jag nästan omkull. Vinden tryckte in vatten i sundet och vågorna blev betydligt större och kraftigare än tidigare på dagen. Jag lyckades parera med en kraftig vickning på höften samtidigt som jag lutade mig mot vinden. Koncentrerat paddlade jag vidare in i viken. En bit i hittade jag en bra plats att slå läger på. Under kvällen ökade vinden och vred sig och kom nu från nordväst. Jag uppmätte vinden till 8-9 m/s. Den föregående nattens dåliga sömn gjorde att jag kände mig trött och låg därför i sovsäcken redan vid 21-tiden. Efter en lägesrapport hem somnade jag fort.
4,9 km

Dag 6
Efter en god natts sömn och en väldigt stadig frukost var jag redo för avfärd. Jag paddlade ut från viken redan klockan halv sex och paddlade rakt upp och igenom Hägerö sundet och vidare in mellan Söderön och Lilla Vik. Jag paddlade vidare förbi campingen vid Ekön och fortsatte upp till Fyrudden, där jag svängde in i hamnbassängen. Jag styrde rakt mot de två kustbevakningsfartygen där jag såg hur en av besättningen vinkade till mig. Vi hälsade på varandra och kustbevakaren undrade hur det var att paddla i hårt väder. Jag berättar hur det är och tillägger att idag är det i alla fall medvind. Under vårt samtal hör jag hur en annan besättningsman roppar mitt namn, jag tittar med solen i ögat åt mannen. Jag ser då att det är Jonas, en gammal dykkommpis. Jonas bjuder upp mig på fika. Jag klättrar ombord och passar på att äta en påse Real. Precis innan jag skall tacka för mig får de ett larm från en segelbåt med roderproblem. Jonas frågar om jag vill följa med, jag svarade att det skulle vara kul. Vi hoppar över till den mindre båten, en stridsbåt 90. Det var en konstig känsla att bra efter ett par minuter passera mina tidigare tältplatser. När vi kom fram till segelbåten hade de precis lagat rodret själva. Jonas pratar en kort stund med besättningen på segelbåten, innan vi åter styr tillbaka till Fyrudden. Jag klättrade ner i kajaken och paddlade ut från hamnen och gick rakt östs över till Kättikö och sen rakr mot norr och passerade åter Gubbholmen. Jag hade bestämt mig för att paddla rakt upp till Sankt Anna kajak. Jonas hade berättat att det skulle blåsa över 9 m/s de följande tre dagarna. Jag paddlade den kortaste vägen och kom fram till bilen. Efter att bilen var packad och kajaken låg fastspänd pratade jag en stund med den trevliga personalen innan jag körde hem till Västerås.
29,8 km

Mitt mål att nå fram till Västervik och Misterhults skärgård nåddes tyvär inte. Men det ger mig en annledning till att återkomma till denna del av den svenska kusten. Trots det är jag mycket nöjd med min tur. Jag har lärt mig mycket både hur det är att vara ute ensam men också hur utsatt man kan bli av vädret. Jag har också träffat några trevliga människor. Mötet med Jim och återseendet av Jonas var roliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar